HISTORIA    

  FUNDACJA 

  M R O E E    

 

 misja

 

 cele

 

 adresaci

 

 partnerzy

 

 programy

  AKTUALNOŚCI

  DONATORZY

  LINKI         

  KONTAKT   

M R O E E  >>> PROGRAMY  >>> CZŁOWIEK - ENERGIA - ŚRODOWISKO

pozostałe programy

  <| | >

CZŁOWIEK - ENERGIA - ŚRODOWISKO

Program "Człowiek-Energia-Środowisko" - prowadzony we współpracy z Centrum Kształcenia Praktycznego w Bełchatowie, Narodową Agencją Poszanowania Energii w Warszawie oraz Elektrownią "Bełchatów" S.A. obejmuje szkolenie dla nauczycieli, konkurs dla młodzieży i seminarium podsumowujące program.


powiększ powiększ powiększ


Cel:
Celem programu jest pokazanie jego uczestnikom zagrożeń, jakie niesie konwencjonalna energetyka oraz przedstawienie możliwości wykorzystywania odnawialnych źródeł energii i sposobów racjonalnego jej zużycia w gospodarstwach domowych, zaprezentowanie nowoczesnych metod pracy z młodzieżą z wykorzystaniem profesjonalnych programów komputerowych i internetu.

Termin:
marzec 2004 - czerwiec 2004.

Miejsce:
Szkolenie dla nauczycieli odbyło się w Bełchatowie w dniach 20-21 maja 2004r. Składało się z warsztatów metodycznych połączonych z wycieczką do elektrowni i kopalni.
Seminarium podsumowujące projekt wraz z wystawą najlepszych prac konkursowych odbyło się 4 czerwca 2004r. w Młodzieżowym Domu Kultury, ul. Łazienkowska 7 w Warszawie.

Realizacja:
Szkolenie obejmowało 18 godz. dydaktycznych. Uczestnikami szkolenia byli nauczyciele z placówek posiadających Zielony Certyfikat - znak jakości w edukacji w obszarze zrównoważonego rozwoju (24 osoby).

W ramach seminarium wyjazdowego "Energetyka cieplna a środowisko naturalne" w Bełchatowskim Okręgu Przemysłowym uczestnicy nie tylko poznali problemy funkcjonowania największego kompleksu paliwowo-energetycznego w kraju oraz związane z tym zagrożenia środowiska naturalnego i podejmowane działania proekologiczne, lecz także złożony kontekst gospodarczy, ekonomiczny i społeczny tego zagadnienia oraz możliwości wykorzystania tej wiedzy w funkcjonowaniu placówek oświatowych i budowaniu ośrodków zrównoważonego rozwoju dla lokalnej społeczności.
Wszyscy uczestnicy otrzymali bogate pakiety informacyjne na temat Bełchatowskiego Okręgu Przemysłowego w ilościach umożliwiających wykorzystanie ich w pracy z uczniami. Poznanie przez uczestników gminy Kleszczów, na terenie której funkcjonuje KWB, oraz sposobów racjonalnego, prorozwojowego wykorzystania związanych z tym funduszy zostało ocenione jako wzorcowy przykład budowania obywatelskiej społeczności lokalnej. Natomiast zwiedzenie Rezerwatu Przyrody w Łuszczanowicach pozwoliło na bardziej wszechstronny odbiór Bełchatowskiego Okręgu Przemysłowego. Spotkanie z energetyką niekonwencjonalną funkcjonującą w regionie (energetyka wiatrowa i wykorzystanie biogazu) pokazało nowatorskie i nieszablonowe podejście do energetyki w regionie.
Opinie uczestników potwierdzają zmianę w ocenie funkcjonowania kompleksu paliwowo- energetycznego oraz pojawienie się potrzeby wielostronnego spojrzenia na energię i jej cenę.
Dzięki bardzo dużemu zaangażowaniu się zarówno Kopalni Węgla Brunatnego "Bełchatów", jak i Elektrowni "Bełchatów" udało się w pełni zrealizować cele projektu.

Wykorzystanie modułu "Racjonalne gospodarowanie energią" w procesie kształcenia

Ograniczenie czasu poświęconego temu modułowi wymagało bardzo dużego zaangażowania się nauczycieli w wykonywanie proponowanych zadań.

Wspólne omawianie i podsumowanie zadań umożliwiło zrealizowanie następujących celów:

  • poznanie przez uczestników założeń racjonalizacji w gospodarowaniu energią oraz problemów użytkowania energii w budynkach;
  • poznanie przez uczestników założeń audytingu energetycznego;
  • kształtowanie umiejętności oceny stanów, działań i zachowań związanych ze zużyciem energii;
  • kształtowanie umiejętności sporządzania uproszczonego audytu energetycznego budynku;
  • kształtowanie umiejętności wykorzystania programu komputerowego Audytor OZC w ocenie stanu budynku przed i po termomodernizacji;
  • kształtowanie umiejętności uwzględniania rachunku ekologicznego i ekonomicznego w podejmowanych działaniach termomodernizacyjnych;
  • kształtowanie postawy świadomego konsumenta energii.

Wykonywane ćwiczenia zostały zaczerpnięte z Poradnika dla nauczyciela przygotowanego programu modułowego "Racjonalne gospodarowanie energią". Ułatwi to na pewno kształcenie młodzieży z wykorzystaniem tego modułu.
Uczestnicy zostali również poinformowani o kończącym projekt "Człowiek - Energia - Środowisko" seminarium i zaproszeni do przygotowania z uczniami prac na konkurs "Czysta energia, to także moja sprawa" - wszyscy otrzymali regulamin konkursu.

"Czysta energia to także moja sprawa"

- Konkurs dla młodzieży

Konkurs ten był przeznaczony dla uczniów nauczycieli uczestniczących w szkoleniach w bieżącej edycji i 3 poprzednich.

W tegorocznej edycji konkursu wzięło udział 135 uczniów z 19 szkół pod opieką 32 nauczycieli, nadsyłając 52 prace.
28 maja decyzją jury konkursu przyznano: 1 nagrodę główną, 1 nagrodę pierwszego stopnia, 1 nagrodę II stopnia, 1 nagrodę III stopnia, 1 nagrodę IV stopnia  oraz 2 równorzędne wyróżnienia. Finaliści konkursu spotkali się na seminarium podsumowującym program, a najlepsze prace znalazły się na wystawie w Galerii Młodych Twórców "Łazienkowska".

Seminarium podsumowujące projekt "Człowiek - Energia - Środowisko"
4 czerwca 2004r. w Młodzieżowym Domu Kultury w Warszawie odbyło się seminarium podsumowujące projekt. Wzięli w nim udział przedstawiciele:

  • Fundacji Ośrodka Edukacji Ekologicznej,
  • Pracowni Doskonalenia Nauczycielu CKP w Bełchatowie,
  • Narodowej Agencji Poszanowania Energii,
  • oraz nauczyciele, których uczniowie przygotowali prace na konkurs "Czysta energia, to także moja sprawa" wraz z uczniami, których prace zostały wyróżnione (26 osób).

Po powitaniu gości i odczytaniu listu gratulacyjnego z Elektrowni "Bełchatów" - sponsora projektu p. mgr inż. Małgorzata Popiołek z NAPE przedstawiła wykład o roli i zagrożeniach stwarzanych przez energetykę na progu XXI wieku. Uczniowie zaprezentowali w ciekawej formie wyróżnione prace konkursowe. Po odczytaniu protokołu jury wręczono nagrody i wyróżnienia (dyplomy, aparaty fotograficzne, albumy i książki). Seminarium zakończył wspólny poczęstunek i zwiedzanie wystawy prac.
Dodatkowo w ramach współpracy z Fundacją Partnerstwo dla Środowiska został zorganizowany Turniej Szkół , w którym wzięło udział 9 szkół powiatu suskiego (Sucha Beskidzka). Podczas turnieju uczniowie zaprezentowali praktyczną wiedzę i umiejętności, jakie zdobyli podczas udziału w projekcie "Człowiek-Energia-Środowisko".

Efekt rzeczowy:
24 nauczycieli zostało przeszkolonych w zakresie racjonalnego gospodarowania energią w szkole i w domu. Nauczyciele otrzymali płytę CD z programem AUDYTOR OZC oraz program ścieżki edukacji ekologicznej - moduł "Racjonalne gospodarowanie energią" wraz z przykładowymi zajęciami dla młodzieży.
135 uczniów zapoznało się z nowoczesnymi metodami pracy - po zapoznaniu się z profesjonalnym programem komputerowym wykonali prace metodą projektu. Efektem rzeczowym są również 52 prace konkursowe w formie posterów oraz przygotowana wystawa prac.
9 szkół włączyło się aktywnie w działania na rzecz racjonalnego gospodarowania energią.
Laureaci konkursu otrzymali :
1 nagrodę główną, 1 nagrodę pierwszego stopnia, 1 nagrodę II stopnia, 1 nagrodę III stopnia, 1 nagrodę IV stopnia  oraz 2 równorzędne wyróżnienia w formie aparatów fotograficznych i książek.

Efekt ekologiczny:
Nauczyciele podnieśli swoje kwalifikacje w zakresie racjonalnego gospodarowania energią i wykorzystania programów komputerowych w pracy z młodzieżą. Młodzież zdobyła umiejętność posługiwania się programami multimedialnymi, praktycznie wykorzystała metodę projektu do przygotowywania prac konkursowych, zdobyła umiejętność prezentacji prac na forum ogólnopolskim. Podczas seminarium spotkali się uczniowie różnych typów szkół: liceów, gimnazjów, techników i szkół zawodowych, wymienili się swoimi doświadczeniami i sprawdzili swoje umiejętności prezentowania zdobytej wiedzy. Seminarium zostało zorganizowane w ramach obchodów Światowego Dnia Ochrony Środowiska.

Liczba uczestników:
W programie w części szkoleniowej uczestniczyło 24 nauczycieli z całej Polski z gimnazjów, liceów, techników, szkół zawodowych oraz zespoły uczniów przygotowanych przez nauczycieli do udziału w konkursie i seminarium. W konkursie uczestniczyło 135 uczniów pod opieką 32 nauczycieli. W seminarium uczestniczyło 26 osób, a w Turnieju 3-4-osobowe zespoły z 9 szkół.

Liczba zajęć:
Kurs dla nauczycieli obejmował 18 godzin zajęć dydaktycznych - 2 dni. Uczniowie przygotowywali prace pod kierunkiem nauczycieli od marca do maja. Seminarium i turniej trwały 1 dzień.