HISTORIA    

  FUNDACJA 

  M R O E E    

 

 misja

 

 cele

 

 adresaci

 

 partnerzy

 

 programy

  AKTUALNOŚCI

  DONATORZY

  LINKI         

  KONTAKT   

M R O E E  >>> PROGRAMY  >>> EDUKACJA W NATURZE

pozostałe programy

| >

EDUKACJA W NATURZE


Program był realizowany w formie tematycznych szkoleń rad pedagogicznych oraz kursu podstawowego "Warsztat pracy nauczyciela-lidera edukacji ekologicznej w placówce" (3 warsztaty w terenie dla zainteresowanych nauczycieli).

W ramach kursu przeprowadzono warsztaty w Szkole Podstawowej w Studziankach Pancernych i na terenie Nadleśnictwa Dobieszyn na temat "Historia i przyroda", w Mazowieckim Parku Krajobrazowym "Metody edukacji ekologicznej" oraz w Ośrodku Edukacji Technicznej "Pinokio" w Słomczynie na temat "Wszystko o drzewie i drewnie". Ponadto w Warszawie został przeprowadzony warsztat metodyczny "Gry i zabawy w edukacji ekologicznej". Uczestnicy otrzymali materiały szkoleniowe zakupione ze środków WFOŚiGW w Warszawie. W szkoleniu uczestniczyło 28 osób.

Przeprowadzono również szkoleniowe rady pedagogiczne w 4 przedszkolach warszawskich (łącznie 30 osób ) oraz w 2 szkołach podstawowych (50 osób).
 


Program szkoleń, wymiany doświadczeń i wsparcia obejmuje edukację ekologiczną w szkole i w przedszkolu oraz szkolenia dla nauczycieli jako liderów i instruktorów w środowisku zawodowym i społecznym.
 

powiększq Kursy doskonalenia zawodowego:

I stopnia:
Metody całościowej edukacji ekologicznej.
Nauczyciel jako lider w placówce oświatowej, w środowisku społecznym i zawodowym.

II stopnia:
Kurs instruktora edukacji dla zrównoważonego rozwoju
Nauczyciel jako instruktor i trener wewnątrzszkolnego i międzyszkolnego doskonalenia nauczycieli w obszarze zrównoważonego rozwoju.

q Krótkie szkolenia tematyczne dla rad pedagogicznych
     oraz nauczycieli różnych specjalności

q Doroczna Ogólnopolska Konferencja Edukacja w Naturze

Organizowana we współpracy z Centrum Edukacji Przyrodniczo-Ekologicznej w Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie, z udziałem gości zagranicznych, jest ogólnopolskim forum wymiany doświadczeń w zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju dla nauczycieli, pracowników ośrodków dydaktycznych w parkach narodowych, krajobrazowych i ogrodach botanicznych, pracowników ośrodków akademickich, przedstawicieli samorządów i administracji państwowej, przedstawicieli organizacji pozarządowych.

q Zajęcia pokazowe dla dzieci i młodzieży w sali i w terenie
 

powiększ powiększ

q Punkt konsultacyjno - biblioteczny

  • biblioteczka ekologiczna z czytelnią;
  • videoteka, wydawnictwa multimedialne;
  • porady i konsultacje dla nauczycieli;
  • spotkania otwarte Grupy Twórczej Edukacji - grupy wsparcia, utworzona przez absolwentów programu Edukacja w Naturze;

q Prezentacje nowości wydawniczych, filmów edukacyjnych, pomocy dydaktycznych

q Wydawnictwa

  • pakiet edukacyjny Edukacja w Naturze - Szkoła i przedszkole jako lokalny ośrodek rozwoju zrównoważonego;
  • Dziecko? Naturalnie! ;
  • materiały dydaktyczne opracowane przez uczestników programu Edukacja w Naturze w formie scenariuszy zajęć terenowych, imprez szkolnych, szkoleń dla rady pedagogicznej w zakresie edukacji ekologicznej.

Program Edukacja w Naturze

Twórcze, otwarte, oparte na doświadczeniu i przeżywaniu nauczanie jest możliwe i atrakcyjne dla wielu nauczycieli. Źródło sukcesu takiego nauczania tkwi w nich samych. Wystarczy zaakceptować jednoczesne bycie nauczycielem i bycie nauczanym, wystarczy stworzyć warunki, by Natura mogła                   przemawiać do dzieci unikalnym językiem wrażeń zmysłowych, uczuć i wzruszeń. Przewodnikiem powinna stać się dziecięca wrażliwość, dociekliwość, uważne obserwowanie i odczuwanie.
Sebastian Stec, współtwórca programu Edukacja w Naturze

Program Edukacja w Naturze, zaprojektowany i uruchomiony w 1993 roku (pierwotna nazwa Edukacja ekologiczna w parkach narodowych), wyrastał z doświadczeń działalności edukacyjnej Ośrodka EKO-OKO, a także z bogatej tradycji edukacji ekologicznej w Polsce. Edukacja ekologiczna w przyjętym w programie rozumieniu dotyczy wiedzy, umiejętności, a przede wszystkim postaw i motywacji wobec środowiska rozumianego całościowo. Oznacza to, że aspekt społeczny i przyrodniczy środowiska nie są rozdzielane, a psychologiczny i psychospołeczny wymiar procesu edukacji znajdują się w centrum uwagi. Przyjmuje się, że zaspokojenie podstawowych potrzeb psychicznych i społecznych warunkuje budowanie pozytywnych motywacji i relacji z całym środowiskiem.

Zgodnie z założeniami programu podstawowymi efektami procesu edukacji są  utrwalane motywacje, nastawienia i głębokie przekonania, przekazywane na poziomie organizacji rzeczywistości szkolnej i przedszkolnej - na poziomie stosunków między nauczycielem a dzieckiem, stosunków w grupie rówieśniczej, stosunków pomiędzy administracją szkoły (przedszkola) a pracownikami, sposobu gospodarowania różnego rodzaju dobrami, zasad organizacji czasu i przestrzeni w szkole (przedszkolu).

Celem programu są perspektywiczne zmiany w procesie edukacji szkolnej i przedszkolnej dokonywane poprzez:

  • propagowanie metod nauczania opartych na dobrej więzi ucznia (wychowanka) z nauczycielem, na integracji grupy dzieci (klasy); metod opartych o pracę w terenie, a więc: nauczanie poprzez doświadczanie i działanie, będące podstawą do uogólnień i pracy w klasie;
  • kształtowanie umiejętności projektowania zajęć w zespołach nauczycieli różnych specjalności, by efektem nauczania był spójny obraz rzeczywistości, a wiedza dziedzinowa przenikającymi się aspektami jej poznania;
  • kształtowanie umiejętności organizacji złożonego procesu dydaktycznego, w tym:
    • organizacji współpracy we własnej placówce,
    • pozyskiwania współpracy i dofinansowania poza placówką (przede wszystkim we współpracy z samorządem lokalnym),
    • realizacji złożonych, wieloprzedmiotowych zajęć w terenie,
    • oceny i prezentacji swojego warsztatu pracy,
  • zapewnienie wsparcia materiałowego i konsultacyjnego;
  • stworzenie grupy wzajemnego wsparcia, umożliwiającej wymianę doświadczeń, partnerską współpracę, wzajemną edukację, tworzenie się i samoorganizację środowiska nauczycieli edukacji całościowej;
  • organizowanie cyklicznego, ogólnokrajowego forum wymiany doświadczeń.

Od 1993/94 r. cele te realizowane są w ramach kursów doskonalenia zawodowego, dorocznej Ogólnopolskiej Konferencji Edukacja w Naturze, prowadzenia konsultacji i punktu bibliotecznego, Grupy Twórczej Edukacji, utworzonej przez absolwentów jesienią 1994 oraz - od 1996 r. - stałej współpracy z władzami gmin zarządzających placówkami szkolonych nauczycieli.

Systematycznie, podejmowane są również działania w celu wyszkolenia kadry nauczycieli wyposażonych nie tylko w umiejętności liderskie, ale i w umiejętności instruktorskie, które polegają na:

  • przekazywaniu podstawowych umiejętności warsztatowych, wychowawczych;
  • umiejętności pracy zespołowej;
  • umiejętności prezentacji i negocjacji;
  • stopniowym rozwijaniu współpracy w placówce w kierunku zmiany modelu nauczania;
  • organizacji tematycznych rad pedagogicznych;
  • organizacji zespołów przedmiotowych;
  • projektowaniu programów edukacyjnych;
  • rozwijaniu działań w środowisku lokalnym;
  • uzyskiwaniu wsparcia w działaniach edukacyjnych;
  • zaangażowaniu rodziców w procesy edukacyjne;
  • organizacji lub wspieraniu działań na rzecz lokalnej społeczności;
  • organizacji doskonalenia nauczycieli;
  • organizacji grup wsparcia aktywnych nauczycieli;
  • prowadzeniu szkoleń;
  • prowadzeniu konsultacji,
  • tworzeniu własnych materiałów dydaktycznych;
  • zakładaniu formalnych i nieformalnych organizacji obywatelskich (rodzicielskich, nauczycielskich, sąsiedzkich);

powiększ Od 1997 r. cele te realizowane są w ramach kursu instruktorskiego.

Program pełnego wdrożenia całościowego modelu nauczania do placówek (szkół, przedszkoli), w których nauczają absolwenci podstawowych kursów liderskich i kursów instruktorskich zakłada:

  • stopniowe włączenie całego grona pedagogicznego do pracy w ponadprzedmiotowych zespołach projektowo-realizacyjnych,
  • wyszkolenie nauczycieli w zakresie:
    • rozwoju zdrowia i profilaktyki zdrowotnej w praktyce szkolnej,
    • postrzegania twórczości jako aspektu działania szkoły,
    • współdziałania nauczycieli z rodzicami i lokalnym środowiskiem społecznym,
    • samoorganizacji zespołów osób w poszukiwaniu zrównoważonego modelu konsumpcji i rozwoju,
    • przygotowania programu edukacyjnego i społecznego placówki zgodnie z zasadami ekorozwoju

Kursy doskonalenia zawodowego Edukacja w Naturze

Program kursu I stopnia

  • Warsztaty wprowadzające aktywne, ponadprzedmiotowe, integrujące metody nauczania w terenie (trzy dwudniowe warsztaty wyjazdowe).
  • Warsztat projektowania zajęć w zespołach nauczycieli różnych specjalności. Zasady organizowania wyjazdów terenowych z dziećmi. Sposoby prezentacji wyników pracy zespołowej.
  • Projektowanie scenariuszy zajęć w terenie i zajęć w klasie związanych z pracą w terenie. Pozyskiwanie chętnych do współpracy w swojej placówce (praca w zespołach).
  • Warsztat współpracy i zdobywania funduszy. Pisanie wniosków o dotacje, pozyskiwanie pomocy rzeczowej, współpraca ze sponsorem.
  • Sprawdzenie opracowanych scenariuszy podczas zajęć terenowych (realizacja lekcji w terenie, wycieczek, ewentualnie programów "zielonych szkół") przez zespoły nauczycieli.
  • Przygotowanie opracowanych materiałów dydaktycznych do druku.

Program kursu II stopnia:

  • Wprowadzenie aktywizujących metod nauczania do własnej placówki.
  • Inicjowanie samoorganizacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
  • Nauczanie innowacyjne - motywująca współpraca z uczniem.
  • Organizacja otwartych zajęć dla dzieci we własnej placówce.
  • Organizacja współpracy w placówce.
  • Projektowanie programów edukacyjnych.
  • Organizacja informacyjnej rady pedagogicznej we własnej placówce.
  • Organizacja wyjazdowej rady pedagogicznej.
  • Praktyka udzielania konsultacji i udział w szkoleniach dla nauczycieli.
  • Opracowanie i wydawanie materiałów dydaktycznych.
  • Jak być skutecznym instruktorem - projektowanie, organizacja i prowadzenie szkoleń dla nauczycieli.
  • Samodzielne lub zespołowe przygotowanie i przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli przez uczestników kursu.
  • Zakładanie i prowadzenie organizacji nauczycielskich i edukacyjnych - formy prawne.

A oto wybrane wypowiedzi uczestników kolejnych edycji szkoleń ("Raport końcowy z badania jakościowego programu Edukacja w Naturze, opracowany przez IQS and Quant Group, 1998):

Udział w programie wzbogacił mój warsztat pracy i dał to, że przygotowując się do lekcji, mogę sięgnąć do materiałów z warsztatów i zastosować jakąś aktywną metodę, a tym samym zachęcić dzieci do aktywnej pracy.

Zaczęłam traktować wszystko bardziej elastycznie, jestem bardziej samodzielna, Po programie człowiek lepiej wyczuwa, które treści są ważniejsze.

Z każdego wyjazdu wracam naładowana pomysłami i miłymi doznaniami.
Edukacja w Naturze to uczenie przyrody inaczej, poprzez metody aktywne, poprzez uczucia i różnorodne przeżywanie, uczenie, że można tę przyrodę odbierać plastycznie, poznawać poprzez zabawę.

Zawsze kiedy zastosuję jakąś metodę "ściągniętą" z tego programu, to potem dowiaduję się, że była to fajna lekcja; to jest bardziej z życia wzięte i zostaje w głowach. Nie trzeba się uczyć, można odwołać się do przykładu - "pamiętacie? była taka zabawa".

powiększ
powiększ
powiększ
powiększ
powiększ
powiększ
powiększ